HEERLEN - Tussen 11 en 13 november ontvangen 10.000 Heerlenaren een uitnodiging voor het burgerberaad. Aan de hand van deze uitnodiging kunnen inwoners zich aanmelden voor het burgerberaad. Uit de inwoners die zich aanmelden, worden 136 Heerlenaren ingeloot. Zij vormen uiteindelijk het burgerberaad dat in januari 2025 antwoord gaat even op het vraagstuk: ‘Hoe zorgen we ervoor dat de gemeente Heerlen voor iedereen een fijne plek is om te leven?’.
Burgemeester Roel Wever: ‘Nadat onze inwoners zelf een thema hebben mogen kiezen voor het burgerberaad, hoop ik dat veel Heerlenaren zich aanmelden om deel te nemen. Hoe mooi is het dat een groep inwoners ons gaat adviseren over het thema leefbaarheid en we er vervolgens samen mee aan de slag kunnen gaan. Mijn oproep is dan vooral ook: grijp deze unieke kans als je een uitnodiging krijgt!’
Hoe mooi is het dat een groep inwoners ons gaat adviseren over het thema leefbaarheid
Thema leefbaarheid
Eerder dit jaar konden Heerlenaren een thema aandragen voor het burgerberaad en daar vervolgens op stemmen. Het thema leefbaarheid kreeg de meeste stemmen en werd afgelopen september aan de gemeenteraad voorgelegd. Zij stemden met het thema in waarna het volgende vraagstuk werd vastgesteld: ‘Hoe zorgen we ervoor dat de gemeente Heerlen voor iedereen een fijne plek is om te leven?. De deelnemers van het burgerberaad kunnen aan de hand van deze vraag adviezen geven met betrekking tot onder andere het onderhoud van straten en wijken, het verminderen van zwerfafval en tegengaan van verloedering.
Basisregistratie Persoonsgegevens (BRP)
Uit de Basisregistratie Persoonsgegevens worden 10.000 inwoners van 16 jaar en ouder willekeurig geselecteerd. Deze inwoners ontvangen op 11 en 12 november een uitnodiging. Zodra zij zich hebben aangemeld, worden er 136 mensen ingeloot op basis van een aantal kenmerken. Denk hierbij aan geslacht, leeftijd, woonwijk en opleidingsniveau. Dit zorgt ervoor dat het burgerberaad een goede afspiegeling is van de Heerlense samenleving.
Planning
De uitgenodigde inwoners hebben tot 16 december 2024 de tijd om zich aan te melden. Vervolgens krijgen de 136 inwoners die zijn ingeloot op 18 december bericht hierover. Zij vormen het burgerberaad dat op zaterdag 11 januari 2025 van start gaat. Na deze startbijeenkomst vinden er nog vier bijeenkomsten plaats. De deelnemers ontvangen, bij deelname aan de bijeenkomsten, een financiële vergoeding. De eindbijeenkomst vindt plaats op zaterdag 29 maart. Op die dag presenteert het burgerberaad hun adviezen.